musafir ke makkah

Perjalanan Musafir Haji ku dari Anjung Budi
 -------------------------------------------
'Cepat cepat dh masuk asar ni..
lps solat nk gerak dah'

Dr hadi jiran rapat ku baru je meninggalkan anjung budi..
aku mula mengarahkan sume anak2 berkumpul solat jamaah asar.

Alhamdulillah..sume ada
dari tadi aku teringat ada suatu nk ku ambil dari  ofis kota damansara dlm pejalanan nanti ke kelana jaya
namun bila isteri ku mula panic takut lambat aku batalkan je hasrat nk singgah ofis
aku tau dan ingat hj ghazali ada bekalkan aku supplement dan senaskah alquran
ada aku letak atas meja ofis .. ah biarla.

Tak pe la aku taknak isteriku bebel lg.. bila wajah dia dh mula muram aku taknak dia susah hati
iman,.. iman azan lah iman kita nk baca doa musafir dan terus gerak lah
td dr hadi pun ckp jgn lmbt sbb ptg mcm ni selalu jln jem
allah hu akbar allah hu akbar... iman anak soleh dia sgt cpt membesar dgn sgt senang dari baby hingga sekarang tak de ragam dia..insyaalah iman jadi anak 


Estima ku pandu terus tinggalkan anjung budi
ku toleh kebelakang penuh sarat dgn sume anak2ku ada ehsan atif haziq di tengah
kakak ajwad iman n haziq di row belakang.

Kegembiraan bercambur sedih menyelubungi kami
hapsah isteriku disebelah diam je termenung mengingat camner agaknye ank2 akn ditinggal selama 51 hari ni..
rumah ditinggal sehari pun dah bersepah.. itu agaknya yg terlintas di hati dia,

Kemdian kedengaran dia bersuara.. haziq duit emak pesan tu utk sepanjang emak ayh takde ni
kena la berjimat.. masak la sama-sama jangan nk makan di luar
acap pn kn dh pandai masak.. ye la acap dh duk di uk setahun kerap masak sendiri
boleh la tunjuk bakat masak di rumah.. aku mencelah.

Esan lagi la pakar masak kn di russia 4 tahun pasti mcm2 dh pndai masak..
kakak yg pempuan sorang tu diam je.. sebab dia tau xpandai memasak.


ajwad atif jgn nk main moto je tau sepanjang mak ayah xde ni
selalu doakan emak ayah sihat di sana dan di mudahkan allah mengerjakan haji
aku nk anak2 faham sepeninggalan ku nnt  everything should not out of control
abg n kakak kn pastikn adik2 ter jaga makan minum n gi sekolah nye.


aku mengingatkan anak2 agar saling berbantu dlm mengemas rumah.
maklumlah firt time ayah emak berrjauhan dengan kadar yg sangat lama..

biasa ayah diorang memang takde dirumah tapi sehari dua je yg kali ni lama hampir dua bulan.

anak2 yg dulu kecik n manja penuh gelak tawa n tangis masa ajewd masih baby tu seolah sekejap je  berlalu  sume dah besar skrg ni esan acap dulu kecik comel terkenag zaman mereka ku hantarkan bertekwondo skrg ni dh jd anak bujang dan masing2 dgn haluan belajar luar negara esan baru balik moscow dh kerja di klia hanya seminggu sekakali je balik acap dak stay di uk ni kebetulan blk cuti dua bulan duk umah
tp kerap je kuar dgn kwn2 utuk aktiviti kelab sheffield dan nasyid extravaganza dia..

haziq baru je habis a level aku tengok anak sorang ni sgt dedikasi dan berharap dia terbang ke australia bulan dua tahun depan
iman anak yg paling pendiam..iman beristiqamah anak ni memang ok sek agamanya  mengaji dah boleh jadi imam
atif anak paling hensem n cool kuat sgt main game walau pt3 dh nk mula
ajwad... dia luar biasa ank bijak yg ceria.
kakak.. syahida ku beri nama terkenag masa nk dftr nama dia kedengaran di corong radio satu parent tu bangga sgt dgn ank dia syahida dpt straight a peperiksaan ayah dia ckp ank2 ni bijak pandai satu je kena jaga.. waktu makan  duduklah sama2 sama semeja insyallah anak dgr kata. skrg kakak masih struggle utk dptkn degree di oum. walaupun kakak ni paling bijak lps upsr masuk asrama penuh namun perjalanan hidupnye sgt perlahan.. ada cerita disebalik itu.. anak perempuan sorang ni.. aku citer kmdian.

masyaAllah mengelamun aku terkenag ank2.. ye lah bila nk tinggalkan ank2 ni macam2 terlintas la tp aku cekalkan hatiku tidak ku perlihathakn sedih ku utk tinggalkan mereka
aku n emak mereka akan pergi labbaikallah hu mma labbaik.. ya Allah kuatkan dan mudahkan lah

Tujuh anak ku dgn isteri ku hapsah tp aku nk cerita satu bab lagi hal anak dan keluarga kedua ku..
haji makkah madinah isteri dan anak akan ku bentang utk sama2 sama kita lihat nikmat Allah yg mana kita tidak syukuri.. dan mengapa haji itu Allah bagi pd umat muhammad ni dan apa itu kelahiran semula.
insyaallah,esok. bersambung.



Comments